Onze visie op personal branding

Know Yourself, Carry Yourself, Brand Yourself

Jezelf kennen, dragen en branden is de manier om succesvol te worden, zijn en blijven. Om je daarbij te helpen dit in beeld te krijgen, onder woorden te brengen en volledig te omarmen hebben we een aantal producten en diensten voor je ontwikkeld. Voordat we je daar meer over vertellen, vinden we het belangrijk toe te lichten wat onze visie is op Personal Branding en de term eerst uit te leggen.

 

Personal Branding is een term waar je niet meer om heen kan. Je komt het overal om je heen tegen en wordt ook vaak te pas en te onpas ingezet. Daarom hoog tijd om uit te leggen wat personal branding nu echt is en hoe jij dit kan gebruiken en toepassen in je werk en je ondernemerschap.

 

Personal branding gaat in essentie om jezelf kennen en jezelf zijn. Niet alleen op privé vlak maar ook in je werk. Regelmatig zie je dat ondernemers en professionals bedrijfsmatig het idee hebben dat ze zichzelf niet kunnen laten zien zoals ze zijn maar er een soort masker of filter moet worden opgezet van wat de klant of werkgever wil. De ware aard van het beestje wordt verhuld om succesvol te kunnen zijn.

 

Heb jij dat ook? Dat je denkt dat je je anders voor moet doen dan je echt bent? Daarbij helpt het niet dat we ons in onze jeugd vaak aan zijn gaan passen om geaccepteerd te worden. Terwijl wat jou zo uniek maakt is waarin jij verschilt van de ander. Daarom is een eerste stap in het proces van personal branding die nooit overgeslagen mag worden, dat je eerst echt goed leert kijken naar wie jij ten diepste bent, zonder filters en aangepast gedrag. Wat maakt jou, jou? 

 

Het is onze eerste pijler; Know yourself. 

 

Dat pakken wij bij Carry Yourself grondig aan. We gaan op zoek naar de diepste drijfveren,  intrinsieke motivatie en meest gevoelde verlangens. Het werkboek personal branding brengt iedereen in 100 vragen hier naartoe. Hieruit komen al een aantal kernwaarden naar voren. 

 

Daarnaast maken wij gebruik van de personal power methodiek om je grootste talent(en) in kaart te brengen. Jouw unieke kracht en de gave waar jij het verschil mee kan maken. Samen ontstaat zo een beeld van wat jij echt belangrijk vindt in het leven en op welke manier jij goed tot je recht komt. Hoe je floreert en je authentieke eigenschappen goed in kan zetten. Dat besef komt soms als een diepgevoelde bevestiging nadat we deze tool en methode hebben ingezet. Soms mag je er een tijdje mee op zak gaan lopen en het leren te omarmen.  De volgende stap hierna is er helemaal in te zakken en ze te leven.

 

Het is onze tweede pijler; Carry Yourself

 

Want iets weten is één ding, er elke dag naar leven en er in groeien en er gelukkig en content mee zijn om ze vervolgens nog verder te ontwikkelen, is een heel ander ding. Soms hebben we periodes in ons leven waarin dat heel goed lukt en gaat. Soms zijn er periodes waarin je toch weer mee gaat in het verhaal van de ander, je de voorkeuren van anderen voorrang geeft op je eigen behoeftes en verlangens en waarin je je talenten en eigenschappen niet laat zien of veel minder. Je bent niet je authentieke zelf. Hoe jammer is dat. Dus is het zaak om inzicht te krijgen in welke situaties en bij welke gebeurtenissen je je niet durft te laten zien. Als je dat weet en je weet ook hoe je kan anticiperen op gebeurtenissen die je normaal gesproken aan het wankelen brengen, dan blijf je steeds jezelf en kan je jezelf laten zien zoals je bent. 

 

Dat is onze derde en laatste pijler; Brand Yourself

 

Als je je bewust bent van je talenten en je kernwaarden, dan weet je ook veel beter waar je naartoe wilt en hoe je jezelf kan laten zien aan anderen, zodat zij ook weten wat ze aan je hebben, wie ze voor zich hebben en of ze met jou in zee willen gaan. Niet alleen laat je dit zien door je persoonlijkheid. Het komt ook tot uiting in je visuele aanwezigheid. Denk aan kleurgebruik, logo, huisstijl, kleding. Maar ook in woord en taalgebruik.

 

Het mooie is dat je kern hetzelfde blijft maar dat je juist doordat je je grootste talent leeft en zichtbaar maakt, je verder ontwikkelt en daardoor blijf je de drie pijlers; know yourself, carry yourself en brand yourself steeds verder ontwikkelen en tot uiting brengen in jouw missie, visie, je doelen en je persoonlijkheid. Hoe gaaf is dat? 

 

Personal Branding

Wanneer je die ' bagage'  hebt, wordt het zoveel makkelijker om je branding neer te zetten. Dan wordt het ook echt “personal” branding. Je weet nu wat jou onderscheid en wat uniek is in jouw aanpak, in jouw persoonlijkheid en jouw waarden. Door dit duidelijk te laten zien en steeds opnieuw te benoemen werk je vanzelf aan je personal branding. Aan mensen die jou nog niet kennen, laat je snel zien wie jij bent en waar je voor staat omdat het helder is wat je uitstraalt, wat je kan en hoe jij de zaken aanpakt.

 

Wat is het niet?

Personal branding is dus niet bepaalde eigenschappen of talenten zo neerzetten of bedenken dat de markt ze herkent en oppikt. Dan ben je niet vanuit authenticiteit bezig maar ben je bezig met maakbaarheid. Dat werd vroeger gedaan door afdelingen marketing die een product onder de aandacht van een doelgroep wilde krijgen en een afzetmarkt wilden creëren. Dat noemen ze in marketingtermen positioneren. Jij kan er ook voor kiezen om jezelf of je onderneming te positioneren in een bepaalde branche of onder een doelgroep, maar wanneer jouw persoonlijke kwaliteiten daar niet bij aansluiten kost het je heel veel moeite en kracht omdat je je steeds anders voor moet doen dan je bent. Als je uitgaat van je eigen talenten en persoonlijkheid hoef je geen moeite te doen maar alleen jezelf te zijn.

 

Dat is ook de reden waarom het in onze visie zo belangrijk is om zelfkennis als centraal uitgangspunt te nemen, want ieder mens is uniek en heeft eigen onderscheidende talenten. Die mix van persoonlijkheid en expertise maakt dat jij je niet beter, mooier of groter hoeft voor te doen om gezien te worden door de ander. Als jij jezelf kan en durft te zijn, voelt de ander dat hij of zij bij jou moet zijn. 

 

Wil jij meer weten over onze tools en methode, programma en mogelijkheden om jou ook te helpen bij het ontwikkelen bij het inzetten van je personal branding, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden of klik op de hieronder genoemde mogelijkheden voor meer informatie.