
Je hebt vast wel eens gehoord van je why oftewel je purpose. Datgene waar jij ’s morgens voor je bed uit komt, waar je in gelooft, je passie.
De term ‘why’ komt van Simon Sinek, bekijk zijn (wereldberoemde) TEDtalk hier.

Hierin zegt hij dat alle grote leiders en organisaties die mensen weten te inspireren volgens een vast patroon denken, handelen en communiceren (Apple, the Wright Brothers, Martin Luther King). Dat patroon noemt hij de Golden Circle. De Golden Circle verklaart waarom sommige organisaties en leiders mensen kunnen inspireren en anderen niet.
Bij de Golden Circle draait het om communiceren van binnen naar buiten. Als je weet wat jouw why is, volgt wat je doet en de manier waarop je dat doet daar uit. En dus niet andersom. Als je begint met vertellen wat je doet ben je vooral aan het verkopen zonder dat daar een gevoel achter zit, iets waarin je gelooft, en dat is nu eenmaal een stuk minder inspirerend!
Wat hebben wij daar als business ladies aan?
Om te kunnen inspireren moet je why helder zijn. Je hebt maar één why en die verandert niet. Zo rond het eind van je tienertijd is je why volledig gevormd. Alleen ben je je er vaak pas op veel latere leeftijd bewust van, en soms helemaal nooit. Je why komt voort uit datgene waar jij van nature goed in bent, de grootste kracht die je in je hebt, en de manier waarop je de dingen doet. Alleen kan deze why dus beïnvloed worden door je jeugd en je opvoeding. Bijvoorbeeld als je niet het creatieve kind mocht zijn dat je eigenlijk wel was. Dat kan het lastig maken om je why te ontdekken.
Je gebruikt je why op alle gebieden van je leven. Er is dus geen onderscheid tussen een werkgerelateerde en een persoonlijke why. We zijn wie we zijn, of je nu aan het werk bent, thuis met je gezin, of met vrienden.
Je why is dus de kern van wie je bent en wat je doet. Mensen die hun why volledig leven zijn authentieke mensen. Dat wat ze zeggen en doen klopt met elkaar. Ze zijn consistent. Voor je businesslady betekent dit dus dat je werk doet dat bij je past, op jouw manier, waar jij goed in bent. Door dit op een authentieke manier te laten zien en uit te dragen trek je klanten aan die bij je passen, die hetzelfde willen als jij.
Hoe kom je er nu achter wat jouw why is?
Een paar vragen om je op weg te helpen:
- Waar was jij als kind goed in, wat deed je graag?
- Welke keuzes heb jij gemaakt in je leven? Waren dit echt jouw keuzes of werd je hierin beïnvloed door iets of iemand? Wat zou je anders gekozen hebben (als je niet beïnvloed werd)?
- Als je kijkt naar belangrijke gebeurtenissen in je leven, wat waren die? En hoe ging je hiermee om? Hoe bepalend zijn deze voor jou geweest? Op wat voor manier hebben ze jouw leven veranderd?
- Denk terug aan de momenten waarop je echt blij was met wat je had gedaan en trots op jezelf. Wanneer was dat?
- Waar krijg jij complimentjes over van andere mensen? Dan hebben we het nu niet over uiterlijk, maar complimentjes over iets wat je gedaan of bereikt hebt.
Wil jij aan de slag met je why? Werken aan je authenticiteit?
Tijdens de Carry your Power-middag kan je aan de hand van de Powertest ontdekken wat jouw grootste kracht is en de manier waarop je de dingen van nature het makkelijkst doet. En in onze Brand Yourself roadtrip gaan we aan de hand van deze uitslag op zoek naar je why en gaan we werken aan jouw unieke en persoonlijke branding. Zodat je jezelf kan laten zien op een manier die echt bij jou past.
Caroline den Ouden,
Grafisch ontwerper en Co-creator Carry Yourself

Reactie schrijven